Aprendre i ensenyar a pensar
A l’aula, moltes vegades demanem als nostres alumnes que pensin sobre alguna cosa, o que pensin millor abans de donar una resposta… I potser no hem integrat a l’escola ensenyar a pensar de forma organitzada, sistemàtica i concreta.
Tot i que moltes vegades provoquem els alumnes a que pensin, tot i que els continguts que treballem ho fan necessari sovint, poques vegades fem als alumnes conscients del fet de pensar. Caldria oferir-los eines que els ajudin a identificar el tipus de pensament que estan emprant i les passes que segueixen en cadascun d’ells.
Robert Swartz (director del National Center for Teaching Thinking, de Massachussets) proposa el terme anglès infusió per anomenar la integració de l’ensenyament d’habilitats de pensament en l’ensenyament dels continguts. Aquesta integració està lligada a la programació per competències i a l’aprendre a pensar.
Pensar implica ser creatiu (generar idees), ser crític (saber analitzar i avaluar idees), y fer tot això de manera rigurosa i atenta (pensar “cuidadosament”). Tot aquests, a més a més, són les passes prèvies que possibiliten la presa de qualsevol decisió.
La Carmen González, a la que segueixo des que la vaig descobrir a un congrés d’Educared, ha preparat una magnífica presentació sobre aquest tema.
[slideshare id=31692258&doc=infusion-140226175142-phpapp02]
0 comentarios