Hole in the Wall, l’experiència de Sugata Mitra
El científic indi Sugata Mitra, actualment professor de tecnologia de l’educació a la Universitat de Newcastle, va portar a terme una experiència que em sembla magnífica: Hole in the Wall (Un forat en el mur). L’experiment intentava respondre a una pregunta molt senzilla: poden els nens aprendre a usar un ordinador per si mateixos?
El 1999, Sugata Mitra va posar un ordinador d’alta velocitat en un mur, ho va connectar a Internet i es va asseure a observar qui ho utilitzava, si és que algú ho feia. Aquest mur separava el modern districte de TU de Delhi, amb les seves oficines del segle XXI, d’una barriada. Els primers que es van sentir atrets per la màquina van ser els nens d’aquest barri pobre. Quan van preguntar: «Ho podem tocar», el científic els va respondre: «Clar! Està en el vostre costat del mur!».
El científic educacional va deixar Delhi per anar-se a la remota Índia rural a fi de comprovar si nens entre 6 i 12 anys que mai havien vist un ordinador també serien capaços d’aprendre a usar-lo.
La primera sorpresa que es va portar el científic va ser veure amb quina rapidesa nens que mai havien vist un ordinador començaven a navegar, en qüestió de pocs minuts. Quan Mitra els va preguntar com havien après tantes coses sobre ordinadors, un dels nois li va deixar anar: «I què és un ordinador?».
La segona sorpresa important va ser que, per als nens, el fet que els continguts estiguessin en anglès no va representar cap problema; van aprendre l’idioma molt ràpid, per la qual cosa el professor Mitra va augmentar la dificultat de l’experiment. «Vaig deixar enllaços d’Internet en l’escriptori i durant el primer mes els nens van ser clicant en ells. Llavors van descobrir Google i a partir d’aquí tot va començar a canviar!», explica amb una riallada. Els nois van començar a treure millors notes en el col·legi, especialment en matemàtiques, anglès i ciències. «De sobte, sabien més que els seus professors sobre temes concrets perquè buscaven en Google totes les coses de les quals sentien parlar».
La seva reflexió és molt clara:
«Un professor que pugui ser reemplaçat per una màquina, hauria de ser reemplaçat! Així doncs, en comptes de proporcionar-los mals professors, crec que és millor que els donem màquines!»
Aquí podeu veure un vídeo molt interessant on Sugata Mitra parla de la seva experiència.
[vimeo 32007585]
0 comentarios