Avaluar per aprendre

Publicado por avillan en

Un dels aspectes primordials qua cal canviar en el sistema educatiu és el de l’avaluació.

Cal abandonar l’avaluació tradicional, que posa l’accent en el coneixement memorístic i que emfatitza en el producte de l’aprenentatge «d’allò que és observable», no en els processos  de raonament, estratègies, habilitats, i capacitats. Una avaluació que normalment és quantitativa i en la qual el principal instrument és  l’examen amb llapis i paper, que es basa en normes i algunes vegades en criteris per assignar una qualificació.

Aquí us plantejo algunes reflexions sobre aquest canvi en l’avaluació:

  • Un docent té competència pedagògica si sap organitzar una bona bastida cognitiva per als seus alumnes mentre la necessiten.
  • La docència ha de ser dialògica, la retroalimentació per tenir sentit ha de ser immediata.
  • Cal prendre consciència de la importància que te l’avaluació i de com condiciona l’ensenyament.
  • Cal relacionar avaluació i aprenentatge: amb diàleg, aprenentatge actiu i col·laboratiu.
  • L’aprenentatge ha de ser un projecte comú entre professor i alumne.
  • Cal definir uns criteris d’avaluació que possibilitin identificar on s’és i què falta per aprendre.
  • S’ha de relacionar l?’avaluació amb la comprovació de l’assoliment d’objectius.
  • L’avaluació és una responsabilitat col·lectiva i compartida. Dóna sentit a l’esforç de l’alumnat.
  • L’avaluació formadora té com a finalitat que l’alumnat aprengui a prendre decisions per regular-se. Cal que l’alumnat anticipi i planifiqui com resoldre les tasques.
  • Utilitzar llenguatge positiu en l’avaluació. Els alumnes reaccionen bé si interpreten que poden millorar.
  • Cal fer participar els alumnes en discussions sobre els seus aprenentatges. La reflexió en l’alumnat necessita temps i pràctica.
  • Els alumnes han de saber què han après i què els falta aprendre
  • Cal diversificar les eines d’avaluació: la rúbrica i el portfoli són bones eines d’avaluació.
  • L’e-portfoli de l’alumne o carpeta d’aprenentatge és un instrument d’avaluació centrat en l’aprenent.
  •  L’ànima del portfoli és la reflexió. Desenvolupa el pensament crític, la creativitat, augmenta les habilitats emocionals i socials, i fomenta la cooperació.
  • L’avaluació ha de ser autèntica, versemblant, ha de guardar fidelitat amb les condicions extraacadèmiques. Ha de ser realista, rellevant, constructivista i socialitzadora.
  • Els alumnes han de resoldre problemes (tasques) per exercitar les competències.
  • És important la retroalimentació: primer presentar objectius, després valorar a quina distància estem dels objectius i finalment delimitar què hem d’aprendre.
  • S’ha d’estimular l’autoavaluació i la coavaluació. És important aconseguir que els alumnes siguin bons autoavaluadors. Els professors també han de ser bons autoavaluadors.
  • Avaluar i Ensenyar és el mateix procés. Una activitat d’avaluació és una activitat d’aprenentatge, una activitat d’avaluació és bona si es pot fer servir com a activitat d’aprenentatge.

0 comentarios

Deja una respuesta

Marcador de posición del avatar

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.Más información sobre las cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies