EducaciĆ³ ciutadana i Programari Lliure
Normalment quan parlem de Programari Lliure ho fem com alternativa al programari propietari i, poques vegades, se’l vincula amb l’educaciĆ³.
En el vĆdeo que us presento, Richard Stallman (creador del moviment de Free Software), reflexiona sobre la relaciĆ³ que existeix entre promoure l’Ćŗs i desenvolupament del programari lliure i l’educaciĆ³ per a la ciutadania. Entre els dos conceptes es troba el tema de la llibertat.
Stallman ens recorda les 4 llibertats:
- La llibertat Ā«zeroĀ» s’entĆ©n com poder executar o utilitzar un programari, aplicaciĆ³ o programa d’ordinador sense cap restricciĆ³.
- La llibertat Ā«ĆŗĀ» Ć©s poder estudiar i modificar el codi font d’aquest programari per crear noves versions o generar nous desenvolupaments a partir d’ell.
- La llibertat Ā«dosĀ» Ć©s colĀ·laborar amb altres persones, compartint cĆ²pies del programari que utilitzem.
- I la llibertat Ā«tresĀ» Ć©s contribuir amb la nostra comunitat compartint cĆ²pies del programari que hem modificat o perfeccionat.
En el seu comentari, Stallman ens presenta una interessant reflexiĆ³ sobre la llibertat, el programari lliure en front del programari Ā«privatiuĀ» i com aquests enfocaments poden afavorir o restringir una educaciĆ³ formativa de ciutadans solidaris i de bona voluntat.
Les grans corporacions i empreses de software comercial, com a part dels seus programes d’imatge, publicitat i vendes, inclouen l’entrega gratuĆÆta o quasi gratuĆÆta de software per a Ā«fins educatiusĀ» de manera que les escoles els utilitzin a les seves classes. A primera vista, aquesta situaciĆ³ parla molt bĆ© de l’esperir colĀ·laborador d’aquestes empreses. Tot i aixĆ², en el fons nomĆ©s esĀ tractaria d’una preparaciĆ³ Ā«obligadaĀ» per a que en el futur s’incrementi la demanda per software privatiu o de marca.
Per aixĆ², els partidaris del Programari Lliure no entenem l’actitud delĀ Departament d’EducaciĆ³. DesprĆ©s de semblar apostar per aquesta filosofia durant uns anys, arriba el Projecte EduCat 1×1 i Microsoft imposa el seu paquet Office en els netbooks dels alumnes. L’objectiu no Ć©s mĆ©s que crear dependĆØncia i futurs clients… Per aixĆ² crec que les escoles, tot i aquesta instalĀ·laciĆ³ del Word, PowerPoint i els seus amics, hauria de continuar utilitzant l’OpenOffice per una qĆ¼estiĆ³ ĆØtica.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=5YJSqeoYP9Y&feature=player_embedded]
0 comentarios